Övningsområden

På Viksjö Golfklubb har vi många och bra övningsområden där du kan träna alla de slag som förekommer i spelet. På samtliga övningsområden förutom drivingrangen bedriver du din träning med egna bollar. Kom ihåg att det är många som vill träna och bli bättre golfare och att övningsområdena är till för alla medlemmar och gäster.

Stora Övningsfältet

Ett fantastiskt träningsområde. Här kan du träna med egna bollar och slå slag upp till 165 meter. Det finns 7 greener att sikta mot. Vid utslagsplatserna går det att träna antingen från gräs eller matta.

Stora övningsfältet används även till våra 30- och 50-banor. Dessa är framtagna till våra yngsta golfare och följer Svenska Golfförbundets rekommendationer. På dessa banor spelas det med innebandybollar, tennisbollar eller luftbollar.

30-banan: Här spelar man med en innebandyboll eller tennisboll och med enkla regler. På 30-banan kommer barnen bland annat att träna på att upprepa  samma typ av slag gång efter gång. Det är stort fokus på säkerheten kring spelet, för även om bollen är mjuk så är golfklubban hård. Se till att det finns ledare som hjälper till så att barnen kan spela och ha kul med rätt avstånd mellan sig och medspelarna.

50-banan: Här tillkommer fler regler, lite banvård och golfvett. Nu används en inne- bandy- eller tennisboll. Fortfarande är det mest fokus på säkerheten. Det kan även vara läge att sätta upp banan så att det till exempel finns  en bunker i spel – då blir det naturligt att prata om vilka regler som gäller i bunkern. Finns det möjlighet att lägga banan vid ett vattenhinder  kommer droppning och regler kring
vattenhinder med vid nästa träning och så vidare.

Drivingrangen

På vår range har vi 31 stycken utslagsmattor varav 9 utslagsmattor under tak. Vi har alltid fräscha rangebollar av högsta kvalité. Allt för att göra din träning rolig och givande.

Det finns två sätt att få ut rangebollar:

1) Använd ditt solokort.
2) Använd ditt betalkort direkt i terminalen.

Bägge alternativen har möjlighet att ta ut olika storlekar på hinkarna.

Öppettiderna på rangen är långa. Vi öppnar den kl 05.00 tisdag-söndag och håller öppet samtliga dagar till mörkrets inbrott. På måndagar öppnar
rangen kl 10.00 eftersom vi plockar rent och klipper.

Lilla Puttinggreenen

En liten med plan puttinggreen. Här kan du med fördel träna ditt puttstroke. På denna green går det även alldeles utmärkt att träna kortare chippar. På lilla puttinggreenen finns det 6 stycken hål. Lilla puttinggreenen är ca 150 kvm stor.

Stora Puttinggreenen

En riktigt stor puttinggreen på hela 1 000 kvm. Här kan du träna länge innan du tröttnar. På greenen finns det 12 stycken hål så att det finns plats för många. Du kan även vid denna puttinggreen träna på kortare chippar. Greenen har lite onduleringar och påminner om de på 18-hålsbanan. Ett bra ställe att värma upp på för den stundande rundan.

Nya Puttinggreenen

Den nya puttinggreenen färdigställdes 2013 och är omkring 150 kvm stor. Perfekt ställe att stå och träna på om du vill vara lite mer för dig själv. Denna green har ett jämt fall över hela greenytan och passar väldigt bra att träna på om man behöver bli bättre på att läsa hur bollen kommer att falla. På nya puttinggreenen går det bra att träna på korta chippar.

Nya övningsfältet

Denna fantastiska träningsyta färdigställdes 2013 och här kan du träna många av de närspelsslag som du kommer att möta ute på golfbanan.

Det finns två, relativt djupa bunkrar där du kan förfina din bunkerteknik. Här kan du även träna på kortare pitchar och chippar. Greenytan är stor och det finns tre hål att träna mot. Har du turen att få vara själv uppe på nya övningsfältet kan du träna slag upp till 50 meter långa. Kom ihåg att laga dina nedslagsmärken efter avslutad träning.

Från detta träningsområde har du även en väldigt fin utsikt över 18-hålsbanan.

Lilla övningsfältet

Cirka 250 meter från klubbhuset finner du lilla övningsfältet. Ett riktigt bra övningsområde där du kan slå upp till 90 meter långa slag in mot en riktig green. Det finns även två bunkrar där en ligger på halvdistans.

Kom ihåg att laga dina nedslagsmärken när du har tränat klart. Lilla övningsfältet är en oas och ett bra område att bedriva närspelsträning på.